معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال فلوکی چیست؟ معرفی و بررسی ارز Floki

ارز دیجیتال فلوکی (Floki) یکی از میم کوین‌های محبوب دنیای کریپتو است که سگ ایلان ماسک الهام بخش توسعه آن بود! در حالی که بیشتر میم کوین‌ها کاربرد خاصی ندارند و صرفا روی علاقه کاربران به دنیای Meme حساب باز می‌کنند، توسعه دهندگان فلوکی برای کاربرد ارزش بالایی قائل هستند. اگر می‌خواهید بدانید ارز Floki چیست، چگونه از سایر میم کوین‌ها متمایز می‌شود و چه کاربردهایی دارد، در این مقاله  از والکس همراه ما باشید.

ارز Floki چیست؟

میم کوین فلوکی ممکن است ظاهری بامزه داشته باشد، اما در اصل یک پروژه Web3 کامل است که در حوزه‌هایی مانند اقتصاد غیر متمرکز (DeFi)، ان اف تی (NFT) و متاورس (Metavers) حرف‌هایی برای گفتن دارد! فلوکی با شعار «رمز ارزی برای مردم» (The People’s Crypto) به فعالیت خود ادامه می‌دهد و توانسته خودش را از سایر میم کوین‌های تکراری و بدون نوآوری متمایز کند.

یکی از نکات قابل توجه در مورد ارز دیجیتال فلوکی مالیات ۳ درصدی آن برای تمامی‌عملیات‌های خرید و فروش است. درآمد حاصل از این مالیات به صورت مستقیم به خزانه داری فلوکی واریز شده و طبق ادعای توسعه دهندگان، در جهت توسعه و بهبود پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس اطلاعات موجود در وایت پیپر Floki تیم توسعه دهنده پس از جمع آوری سرمایه کافی، این مالیات را کاهش خواهد داد. البته تاکنون اطلاعاتی در مورد مقدار سرمایه مورد نیاز یا میزان کاهش مالیات منتشر نشده و رخ دادن چنین اتفاقی قطعی نیست.

مورد دیگر به بلاک چین فلوکی مربوط می‌شود. این ارز دیجیتال بلاک چین اختصاصی نداشته و بر بستر اتریوم با استاندارد ERC20 و بایننس اسمارت چین با استاندارد BEP20 فعالیت می‌کند. انتقال توکن FLOKI بین این دو شبکه امکان پذیر است و شامل مالیات ۳ درصدی نمی‌شود.

تاریخچه فلوکی

پروژه Floki

ایلان ماسک در ژوئن ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰) با انتشار توییتی اعلام کرد نام «فلوکی» را برای سگ شیبا اینوی خود انتخاب کرده است. توسعه دهندگان نیز با الهام گرفتن از این توییت نام فلوکی اینو (Floki Inu) را برای پروژه خود انتخاب کردند. این پروژه در ابتدا قرار بود یک میم کوین ساده باشد که مانند دوج کوین از تصویر یک سگ بامزه استفاده می‌کرد. اما با گذشت زمان فلوکی اینو تکامل پیدا کرد و به چیزی فراتر، یعنی یک اکوسیستم تبدیل شد. در ادامه تیم توسعه دهنده تصمیم گرفت نام پروژه را به فلوکی (Floki) تغییر دهد.

پروژه فلوکی اکنون روی ساخت یک اکوسیستم بلاک چینی و کمک‌های خیرخواهانه تمرکز کرده است. همکاری با کیمبال ماسک در کمپین باغبانی Million Gardens Movement و ساخت مدارس در کشورهای توسعه نیافته از جمله اهداف خیرخواهانه توسعه دهندگان Floki هستند.

سه ستون اصلی پروژه Floki

برای این که بهتر بدانیم ارز Floki چیست، باید با ۳ ستون اصلی پروژه آن آشنا باشیم که عبارتند از: میم، کاربرد و کمک خیرخواهانه.

فلوکی با قرار گرفتن در دسته میم کوین قرار است فراتر از محدودیت‌های مالی و بین مرزی فعالیت کند و برای تمامی کاربران دنیا در دسترس باشد. کاربرد این رمز ارز نیز در محصولاتی مانند والهالا (Valhalla – بازی مبتنی بر متاورس) و فلوکی پلیسیز (Floki Places – بازار خرید و فروش NFT) مشخص می‌شود. اهداف خیرخواهانه‌ای مانند ساخت مدارس در کشورهای فقیر و به طور کلی، ایجاد تاثیر مثبت در دنیا از طریق بهبود زندگی مردم، سومین ستون اصلی و مورد توجه توسعه دهندگان پروژه Floki است.

بد نیست بدانید تبدیل شدن فلوکی به مشهورترین و پرکاربردترین ارز دیجیتال دنیا، هدف اصلی توسعه دهندگان این پروژه است. البته در حال حاضر این میم کوین فاصله بسیار زیادی با بیت کوین یا حتی دوج کوین (ملقب به پادشاه میم کوین‌ها) دارد!

ارز Floki چه کاربردی دارد؟

اکوسیستم فلوکی

توکن FLOKI بر بستر بلاک چین اتریوم و هم‌چنین بایننس اسمارت چین عرضه شده و در نتیجه به صورت ERC20 و BEP20 در دسترس قرار دارد. ارز Floki دیگر یک میم کوین ساده نیست که کاربرد آن به انتقال ارزش محدود باشد. امروزه Floki به یک اکوسیستم جامع تبدیل شده محصولات اختصاصی خودش را دارد:

فلوکی پلیسیز (Floki Places)

این بازار قرار است محلی برای معامله سریع توکن‌های NFT و کالاهای مختلف باشد که توکن Floki روش پرداخت اصلی آن خواهد بود. البته در حال حاضر شاپ فلوکی (Shop Floki) تنها فروشگاه رسمی این پروژه است که صرفا کالاهایی مانند لباس عرضه کرده است؛ ولی با همکاری بایننس پی (Binance Pay) از خرید با انواع ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

دانشگاه فلوکی (‍University of Floki)

دانشگاه فلوکی با هدف افزایش اطلاع رسانی در زمینه وب ۳ و فناوری‌های مرتبط با آن ایجاد شده است. در این دانشگاه توکن FLOKI به عنوان ارز رسمی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بیشتر محتوای این دانشگاه مجازی به صورت رایگان در دسترس قرار دارد، اما با این حال برای انجام یک سری عملیات‌های خاص باید از توکن فلوکی استفاده کرد.

والهالا (Valhalla)

والهالا یک بازی مبتنی بر متاورس است که در آن بازیکنان می‌توانند مالکیت آیتم‌های دنیای مجازی در قالب توکن NFT را به دست بیاورند. این بازی از ساختار Play-To-Earn استفاده می‌کند؛ در نتیجه کاربران می‌توانند از طریق روش‌های مختلف توکن Floki کسب کنند و درآمدزایی داشته باشند. در دنیای مجازی والهالا، FLOKI ارز رسمی است و برای خرید و فروش دارایی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارت فلوکی (Floki Card)

کارت فلوکی قرار است در فاز اول به صورت کارت‌های مجازی پیش پرداخت (Prepaid) عرضه شود. فاز دوم نیز همان کارت اعتباری فیزیکی که بر اساس نقشه راه پروژه، احتمالا تا اواخر سال میلادی جاری عرضه خواهد شد.

در حال حاضر کاربران می‌توانند از طریق ارائه توکن‌های FLOKI (یا ارزهای دیجیتال دیگر)، کارت اعتباری ویزا یا مستر کارت مجازی ایجاد کرده و در انواع فروشگاه‌های دنیا مورد استفاده قرار دهند. کارمزد شارژ این نوع کارت مجازی با توکن فلوکی ۳.۷۵ درصد که ۱ درصد از آن سوزانده خواهد شد. ۲.۷۵ درصد باقیمانده نیز برای خزانه داری ارسال می‌شود.

فلوکی فای (FlokiFi)

فلوکی فای

فلوکی فای نامی‌ برای گروه محصولات حوزه اقتصاد غیر متمرکز است که با برند Floki عرضه خواهند شد. فلوکی فای لاکر (FlokiFi Locker) اولین محصولی است که به این شیوه عرضه شده و بر اساس ادعای توسعه دهندگان، روشی آسان و امن برای قفل کردن انواع توکن‌های دیجیتالی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

۲۵ درصد از کارمزد تراکنش‌های فلوکی فای به صورت اتوماتیک برای خرید توکن FLOKI مورد استفاده قرار می‌گیرند. این توکن‌ها توسط پروتکل FlokiFi Locker برای هر عملیات قفل کردن مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت سوزانده خواهند شد. ۷۵ درصد باقیمانده نیز برای خزانه داری فلوکی ارسال می‌شود.

مزایا و معایب پروژه فلوکی

هر پروژه رمز ارزی نکات مثبت و منفی خاص خودش را دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. در ادامه مهمترین مزایا و معایب فلوکی را مشاهده می‌کنید:

مزایامعایب
اهداف مشخص برای پروژه و آینده اکوسیستم آنناشناس بودن اعضای تیم توسعه دهنده
کاربردهای فراتر از انتقال ارزش و عرضه محصولات در حوزه‌های متاورس و دیفایدریافت مالیات ۳ درصدی برای انجام هر تراکنش که تا زمانی نامعلوم ادامه خواهد داشت
قابل استفاده در شبکه‌های محبوب اتریوم و بایننس اسمارت چینمیم کوین‌ها معمولا نوسان قیمت زیادی دارند و احتمال پامپ و دامپ شدنشان هم بیشتر است

کدام صرافی‌ها از معامله ارز فلوکی پشتیبانی می‌کنند؟

در حال حاضر صرافی‌های زیادی از خرید ارز فلوکی یا فروش آن پشتیبانی کرده که تعدادی از آنان را در پایین مشاهده می‌کنید:

  • بایننس (Binance)
  • کوکوین (KuCoin)
  • بیت فینکس (Bitfinex)
  • گیت آی او (Gate.io)
  • اوکی اکس (OKX)
  • بای بیت (Bybit)
  • یونی سواپ (UniSwap)
  • پنکیک سواپ (PancakeSwap)
  • بای سواپ (BiSwap)
  • ایپ سواپ (ApeSwap)

لازم به ذکر است که بیشتر صرافی‌های نامبرده معمولا با آی پی ایرانی قابل دسترسی نیستند و حتی اگر باشند، طبق قوانین خود امکان خدمات‌دهی به ساکنین کشور ایران را ندارند. بنابراین توصیه می‌شود حتما با استفاده از ابزارهای تغییر آی پی حرفه‌ای (IP خارجی ثابت) از این صرافی‌ها استفاده کنید و در صورت نیاز به احراز هویت، باید از فردی کمک بخواهید که در خارج از کشورهای تحریم شده زندگی می‌کند. پیشنهاد ما این است برای جلوگیری از دردسرها و خطرات سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های خارجی، صرافی والکس را جایگزین کنید.

معرفی کیف پول‌های فلوکی

نماد ارز Floki

همان طور که قبلا اشاره شد، ارز دیجیتال فلوکی در قالب توکن‌های ERC20 و BEP20 عرضه شده است. با توجه به محبوبیت این دو استاندارد ساخت توکن، کیف پول‌های زیادی قابلیت نگهداری FLOKI را خواهند داشت که در ادامه برخی از آنان را معرفی می‌کنیم:

  • تراست والت (Trust Wallet)
  • متامسک (MetaMask)
  • مای اتر والت (MyEtherWallet)
  • اکسودس (Exodus)

علاوه بر موارد ذکر شده هر صرافی ارز دیجیتال متمرکزی که از خرید و فروش Floki پشتیبانی می‌کند هم به طور معمول امکان نگهداری این میم کوین را برای کاربران خود فراهم می‌سازد.

آیا پروژه فلوکی در آینده موفق خواهد بود؟

ارز Floki شاید به خاطر ارتباط با دنیای Meme و سگ ایلان ماسک به محبوبیت رسیده باشد، اما یک میم کوین عادی نیست. فلوکی اکنون به اکوسیستمی‌ تبدیل شده که محصولات مختلفی در زمینه‌های متاورس و ان اف تی ارائه نموده است. علاوه بر این، توسعه دهندگان Floki نیز مسیر مشخصی برای آینده این پروژه ترسیم کرده‌اند و به کمپین‌های خیرخواهانه هم اهمیت می‌دهند. با این وجود، موفقیت فلوکی به میزان کاربرانی که از این ارز دیجیتال و محصولات اکوسیستم آن استفاده کنند، بستگی خواهد داشت.

نظر شما در مورد ارز Floki چیست؟ آیا این میم کوین روزی در میان ۱۰ رمز ارز برتر دنیا قرار خواهد گرفت؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۱۶

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا