مقالات ارز دیجیتال

ارز سیف مون چیست؟ معرفی رمزارزی با وعده رسیدن به ماه

صنعت دیفای (DeFi) یا خدمات مالی غیرمتمرکز با هدف سازماندهی سرویس‌های مبتنی بر ارزهای دیجیتال، یکی از پدیده‌های بزرگ بازارها در سال‌های اخیر است. این صنعت، تاکنون بازیگران موفق و ناموفق زیادی داشته که یکی از مهم‌ترین آنها  ارز سیف مون (Safemoon) است. توکن پروژه با نماد SFM نیز توکن بومی این پروتکل محسوب می‌شود. توکنی که در کمتر از دو سال، ۲٫۹ میلیون هولدر و بیش از ۱٫۲ میلیارد دلار، ارزش بازار رقیق‌شده (Fully Diluted Valuation) پیدا کرده است.

بازار دیفای، بسیار متلاطم است. تلاطمی که از سویی می‌تواند به سودهای کلان و از سوی دیگر به ضررهای هنگفت منجر شود؛ دلیل این موضوع، تاثیر بسیار زیاد نوسانات بازار بر نقدینگی پلتفرم‌های این صنعت است. بنابراین، پیش از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دیفای یا حتی خرید توکن‌های بومی آنها، لازم است به‌اندازه‌ی کافی تحقیق کنید.

در این مقاله به معرفی کامل پروژه و ارز سیف مون می‌پردازیم. ارزش ذاتی این پروژه برای کل صنعت ارز دیجیتال، مزایا و محدودیت‌ها، اعتبار توسعه‌دهنده‌ها، نوع توکن و وضعیت آن را بررسی می‌کنیم. در ادامه نیز به معرفی صرافی‌های لیست‌کننده این دارایی و کیف پول‌های مناسب برای نگهداری و مبادله‌ی آن می‌پردازیم. در آخر نیز تلاش می‌کنیم نمایی از وضعیت آن در آینده ارائه کنیم. با ما همراه شده و با یکی از جنجالی‌ترین پروژه‌های دیفای و ارز دیجیتال در سال‌های اخیر آشنا شوید.

معرفی پروژه سیف مون و اهداف آن

ارز دیجیتال سیف مون

این پروژه یک پروتکل DeFi مبتنی بر جامعه یا Community-Driven و متعلق به شرکتی به همین نام در آمریکاست. این پروژه در ماه مارس سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. خدمت اصلی آن نیز مانند دیگر پلتفرم‌های دیفای‌، ارائه‌ی سرویس ییلدفارمینگ از طریق استخراج نقدینگی در استخرهایش است. این پروژه مدعی است که برای مقابله با ریسک‌های بسیار زیاد سرمایه‌گذاری در بازار دیفای، ازجمله راگ‌پول‌ها، طرح‌های پانزی، امنیت قراردادهای هوشمند و ورشکستگی‌های معمول در آن، راه‌حل‌هایی دارد.

درحالی‌که بسیاری از استخرهای دیفای، وعده‌ی پاداش‌های سالانه یا APY ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصدی می‌دهند که بسیاری‌شان عملی نمی‌شود، سیف مون می‌گوید که هدفش به دور از تبلیغات واهی، ارائه‌ی سود معقول و منصفانه به سرمایه‌گذارانش است. سودی که فرآیندهایی خاص ازجمله نقدینگی خودکار (Automatic Liquidity Generation) و برنامه‌های توکن‌سوزی تامین می‌شود. همچنین قراردادهای هوشمند این پروتکل، توسط شرکت پیشرو در بررسی امنیت بلاکچین و قراردادهای هوشمند؛ Certik؛ بررسی می‌شوند.

طبق آنچه در وب‌سایت SAFEMOON آمده است، سود سالانه‌ی هولدرهای این ارز در این پروتکل می‌تواند تا ۸۰ درصد نیز افزایش یابد.

عددی که در مقایسه با بسیاری از پلتفرم‌های شناخته‌شده و قابل‌اعتماد، بالاتر است. باز هم بر اساس اطلاعات وب‌سایت این پروژه از دیگر اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راه‌اندازی بازار خریدوفروش و توسعه توکن‌های NFT
  • راه‌اندازی صرافی DEX
  • تولید برنامه‌های آموزشی کریپتو
  • مشارکت در پروژه‌های خیریه
  • تولید کارت خرید نقدی با SFM
  • توسعه کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری

ویژگی ها و مزایای پلتفرم سیف مون

اما چه چیزی این پروژه را از دیگر رقبایش در صنعت دیفای متمایز می‌کند؟ در ادامه به بررسی چهار ویژگی بارز این پروژه و ارز دیجیتال آن می‌پردازیم.

پاداش های ثابت

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌ها، پاداش‌های ثابت این پلتفرم به اعضای جامعه‌ی خود است. هر تراکنش SFM، ۱۰ درصد کارمزد دارد که پنج درصد آن بین هولدرهای این ارز سیف مون، به‌عنوان پاداش ثابت توزیع می‌شود. این سازوکار به حفظ ارزش توکن و رفع هرگونه فشار نزولی هنگام فروش روی آن خواهد شد. پروژه‌های دیفای به‌خصوص هنگامی که خریداران اولیه، اقدام به فروش گسترده‌ی دارایی‌های‌شان می‌کنند، دچار مشکل و افت قیمت توکن بومی‌شان می‌شوند.

Safemoon، از مکانیسم پاداش‌دهی ثابت خود به‌عنوان Reflection به معنی بازتاب یاد می‌کند. مکانیسمی که به‌طورکلی، توسط توکن‌های RFI به‌کار گرفته می‌شود. سازوکار بازتاب، درواقع، مقدار پاداش تامین نقدینگی را به حجم توکن‌های موردمعامله نیز وابسته می‌کند. براساس داده‌های وایت پیپر این ارز، این ویژگی، سبب جذابیت بیشتر هولد طولانی‌مدت این دارایی می‌شود.

توکن سوزی دستی

Safemoon، یک برنامه توکن سوزی یا رایت دستی دارد که هدفش، جلوگیری از تورم و حفظ ارزش ارز سیف مون است. این اهداف، طبیعتا با کاهش موجودی یا عرضه و افزایش تقاضا برای این رمزارز محقق می‌شوند. تا زمان نگارش این مقاله، حدود ۹٫۹ تریلیون توکن Safemoon‌ توسط جامعه این پلتفرم سوزانده شده‌اند. پس از راه‌اندازی Safemoon V2 دو درصد از کارمزد ۱۰ درصدی تراکنش‌ها نیز سوزانده می‌شوند.

استخر تولید نقدینگی اتوماتیک

استخر نقدینگی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پلتفرم SAFEMOON، استخر تولید نقدینگی خودکار (Automatic Liquidity Provider) است. از ۱۰ درصد کارمزد هر تراکنش SFM، ۲٫۵ نیز با ارز دیجیتال BNB جفت شده و به استخر نقدینگی این رمزارز در پنکیک سواپ اضافه می‌شود. به این ترتیب نوعی کف قیمت ثابت برای این توکن ایجاد می‌شود. البته این درصد در مورد ورژن دو سیف مون، به سه درصد افزایش پیدا کرده است.

این کف قیمت، سبب ثبات هرچه بیشتر پروتکل نیز خواهد شد. همچنین میزان مقرون‌به‌صرفه بودن پروژه‌های فروش مصنوعی یا پامپ‌و‌دامپ و حتی فروش‌های غیرمصنوعی اما بزرگ را برای نهنگ‌های این ارز دیجیتال کاهش می‌دهد.

برنامه SafeEarn

هولدرهای این ارز نه تنها با دریافت پاداش ثابت؛ بلکه از طریق برنامه‌ای به نام SafeEarn، مشوق‌های بیشتری نیز دریافت می‌کند. این برنامه غیرمتمرکز یا dApp نسبتا جدید که روی شبکه بایننس راه‌اندازی شده به هولدرهای این رمزارز، امکان استیک کردن دارایی‌هایشان را می‌دهد. آنها همچنین می‌توانند ارزهای SFM خود را به ارز SafEarn تبدیل کرده و به‌طور خودکار، SFM‌ های بیشتری دریافت کنند.

محدودیت های سیف مون چیست؟

دارایی‌های جدید‌الورود به دنیای ارزهای دیجیتال تا پیش از تثبیت و پذیرفته شدن توسط اکثریت جامعه‌ی این بازار، ریسک‌ها و محدودیت‌هایی را تجربه می‌کنند. در ادامه، پروژه و ارز سیف مون را از این نظر بررسی می‌کنیم.

نوسانات شدید

نوسانات سیف مون

این دارایی فراز و فرودهای چند صددرصدی بسیاری را تجربه کرده است که طی آن، بسیاری سرمایه‌شان را از دست داده‌اند. دلیل اصلی این است که پروژه هنوز نتوانسته، ارزش ذاتی خود را ثابت کرده یا حداقل، عملی کند. بنابراین هنوز نمی‌توان آن را یک آلت کوین کم‌ریسک درنظر گرفت.

عدم حضور در صرافی های معتبر

در زمان نگارش این مقاله، صرافی‌های معتبر متمرکز مانند بایننس و کریپتودات‌کام هنوز این ارز را لیست نکرده‌اند. در صرافی‌های دیگر نیز تنها امکان سواپ این دارایی وجود دارد. SFM ابتدا باید جمعیت جامعه‌ی خود را به‌اندازه‌ی کافی افزایش داده و بتواند حجم معاملات روزانه و مارکت کپ قابل‌توجهی به دست بیاورد.

خروج سخت از بازار

کارمزد تراکنش ۱۰ درصدی ارز سیف مون، خروج سریع از بازار این دارایی را برای سرمایه‌گذاران دشوار می‌کند. به‌ویژه اگر قیمت افت شدیدی پیدا کند، ضررهای فروشندگان بیشتر نیز می‌شود. بنابراین، بهتر است به این دارایی به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و البته پرخطر نگاه کنید. شاید به دلیل همین چالش است که بسیاری از سرمایه‌گذاران خرید دوج کوین یا دیگر میم‌کوین‌ها را ترجیح می‌دهند.

سابقه مشکل امنیتی

در ماه می ‌۲۰۲۱، شرکت Certik وجود یک مشکل بزرگ امنیتی را در مورد پروژه‌ی سیف مون گزارش کرد. مطابق گزارش این سازمان، مالکان پروژه، کنترل توکن‌هایی که توسط کارمزد فروشنده‌ها تامین می‌شود را در اختیار دارند. موضوعی که بعدا، مبنای طرح اتهام کلاهبرداری علیه این شرکت شد. همچنین، برخی مانند جاسپر لاولر (Jasper Lawler) مدیر London Capital نیز این اتهام را مطرح می‌کنند که ورود شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌دار به فرآیند توکن‌سوزی، می‌تواند دست بالا را در کنترل این پروژه به آنها بدهد.

توکن Safemoon چیست و چه کاربردی دارد؟

توکن دیجیتال

SFM یک میم کوین ساخته‌شده بر روی زنجیره‌ی بایننس با استاندارد BEP-20 است. همانطور که قبلا هم گفتیم، هر تراکنش ۱۰ درصد کارمزد دارد که در مورد ۷٫۵ درصد آن توضیح دادیم. ۲٫۵ درصد باقی‌مانده نیز در قراردادهای هوشمند روی زنجیره‌ی بایننس به فروش می‌رسد. این درصد، در مورد Safemoon V2 به یک درصد کاهش پیدا کرده است.

مکانیسم توزیع ذکرشده، سبب کاهش انگیزه‌ی فروش توکن، تثبیت قیمت یا حتی افزایش آن و درنهایت تامین مالی پروژه می‌شود. از مهم‌ترین اطلاعات ارز سیف مون در زمان نگارش این مقاله در کوین مارکت کپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت: ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۰۶۳۴
  • رتبه: ۱۰۵۸
  • تغییرات قیمت در یک سال گذشته: منفی ۴۲٫۶۸ درصد
  • بیشترین قیمت از زمان راه‌اندازی: ۰٫۰۰۰۰۱۴ دلار
  • رشد قیمت از زمان راه‌اندازی: ۱۶۶۶ درصد
  • ارزش واقعی بازار: ۳،۵۶۱،۰۰۳ دلار
  • عرضه‌ی در گردش: حدود ۵۶۲ تریلیون
  • حداکثر عرضه: ۱۰۰۰ تریلیون کوین
  • عرضه‌ی اولیه: ۷۷۷ تریلیون توکن

همانطورکه قبلا هم اشاره کردیم، این ارز در تاریخ خود دو ورژن را تجربه کرده است و که امروز هردوی آن‌ها در دسترس هستند. انتقال از ورژن یک به دو از دسامبر ۲۰۲۱ از طریق صرافی غیر متمرکز Safemoon Swap انجام می‌شود. برای این منظور، کافی است از گزینه‌ی Consolidation در این کیف پول استفاده کنید. اطلاعات توکن Safemoon V2 نیز در زمان نگارش این مقاله به شرح زیر است:

  • قیمت: ۰٫۰۰۰۲۱۳۹ دلار
  • رتبه در کوین‌مارکت‌کپ: ۲۷۷۹
  • بیشترین قیمت از زمان راه‌اندازی: ۰٫۰۰۴۲۲۳ دلار
  • ارزش واقعی بازار: در دسترس نیست
  • عرضه‌ی در گردش: در دسترس نیست
  • حداکثر عرضه: یک تریلیون کوین

تیم توسعه پروژه سیف مون

جان کارونی

ارز سیف مون در ابتدای راه‌اندازی‌اش، توسعه‌دهنده‌ی مشهور و خاصی نداشت و بیشتر به دلیل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی توسط سلبریتی‌ها و یوتوبرهایی مانند نیک کارتر (Nick Carter)، لی یاتچی (Lil Yachty) و لوگان پائول (Logan Paul) معروف شد. حمایتی که رشد بیش از ۲۳۲۰۰ درصدی قیمت این ارز را در کمتر از یک هفته در پی داشت، اما پس از این رشد سریع، سقوطی سریع و تقریبا ۱۰۰ درصدی را شاهد بودیم.

طی ماه‌های آتی، توسعه‌دهنده‌های ناشناس، دو برادر به نام‌های جان کارونی (John Karony) و چارلز کارونی (Charles Karony) را به‌عنوان مدیران این پروژه انتخاب کردند. آنها سپس شرکت SAFEMOON را در ایالت یوتا آمریکا به ثبت رساندند. طبق اطلاعات Coinmarketcap نیز مدیرعامل این پروژه، جان کارونی، مشاور و تحلیل‌گر سابق وزارت دفاع آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ است.

گفته می‌شود شرکت ثبت‌شده برای توسعه‌ی پلتفرم، بیش از ۱۰۰ کارمند دارد. در زمان نگارش این مقاله، صفحه‌ی مربوط به تیم توسعه در وب‌سایت این پروژه در دست احداث است و اطلاعاتی در آن وجود ندارد. اما مطابق مقاله‌ای در وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ، نام افراد مهم این شرکت عبارت‌اند از:

  • توماس اسمیت (Thomas Smith)؛ مدیر ارشد برند
  • هنک وایات (Hank Wyatt)؛ مدیر ارشد فناوری
  • جک هاینز (Jack Haines)؛ مدیر ارشد اجرایی
  • جیکوب اسمیت (Jacob Smith)؛ توسعه‌دهنده‌ی وب

جالب است بدانید که نام SAFEMOON متشکل از دو کلمه‌ی SAFE به معنی امن و MOON‌ معنی ماه؛ از اصطلاح عامیانه To The Moon در جامعه‌ی ارز دیجیتال وام گرفته شده است. اصطلاحی به معنی «به سوی ماه» که به ارزهایی با پتانسیل رشد بسیار سریع اطلاق می‌شود.

حواشی پیرامون سیف مون

ریسک های سیف مون

رشد بسیار سریع و چند هزار درصدی قیمت ارز سیف مون در هفته‌‌ی ابتدایی راه‌اندازی‌اش و سپس سقوط سریع آن، سبب شد که بسیاری از تحلیل‌گران این پروژه را به طرح‌های پانزی هرمی تشبیه کنند. در این طرح‌ها معمولا تنها سرمایه‌گذاران اولیه سود می‌کنند و بقیه‌ی افرادی که با انتظار رشد مشابه، وارد می‌شوند، درواقع تنها سود سرمایه‌گذاران اولیه را فراهم می‌کنند. برخی، اعطای پنج درصد از سود تراکنش به هولدرها را نیز مشابه سیاست‌های طرح‌های پونزی می‌دانند.

رشد و سقوط سریع ارز، باعث طرح یک دعوی حقوقی علیه این پروژه به‌عنوان یک طرح پامپ‌ و دامپ، شد. برخی از سلبریتی‌ها در این شکایت محکوم و برخی تبرئه شدند. طی همین پرونده بود که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا شبکه‌های اجتماعی را نیز مشمول قانون فعالیت‌های تبلیغی اقتصادی کرد. طی ماه‌های بعدی نیز یک شکایت مشابه دیگری علیه این پروژه ثبت شد که با رضایت شاکیان خاتمه یافت؛ اما این امکان برای آنها وجود دارد که دوباره آن را به جریان بیندازند.

همچنین در آوریل ۲۰۲۲، اتهاماتی علیه کارونی، مدیرعامل SAFEMOON مبنی بر برداشت از استخرهای نقدینگی این پروژه و انتقال آنها به شرکت‌های تحت رهبری او مطرح شد. توماس پاپا (thomas papa)، از مدیران ارشد سیف مون در آن زمان به این اتهام پاسخ داد و گفت که این وجوه، پیش از انتصاب آقای کارونی منتقل شده‌اند.

صرافی هایی که ارز سیف مون را لیست کرده‌اند

صرافی های لیست کننده safemoon

تاکنون صرافی‌ها و پلتفرم‌های سواپ متعددی امکان خرید ارز دیجیتال سیف مون را در قالب جفت‌ارز‌های مختلف فراهم کرده‌اند. BNB، تتر، بیت کوین و اتریوم مهم‌ترین ارزهایی هستند که با SFM مبادله می‌شوند. پلتفرم‌های شناخته‌شده‌ی مبادله‌ی این رمزارز عبارتند از:

  • پنکیک سواپ
  • سیف مون سواپ
  • پنکیک سواپ V2
  • دیکوین (DeCoin)
  • گیت دات‌ای او (Gate.io)
  • بیت مارت (BitMart)
  • زد بی جی (ZBG)
  • بیکی (Biki)
  • ال بانک (LBank)
  • هو (Hoo)
  • هات بیت (HotBit)
  • ام‌ای اکس سی (MEXC)
  • بیت بی ان اس (Bitbns)
  • بیترو (Bitrue)
  • وایت بیت (WhiteBIT)
  • کیک اکس (KickEX)
  • بیت فارکس (BitForex)
  • جوبی (Jubi)
  • دی جی فاینکس (DigiFinex)
  • بی اچ‌ای اکس (BHEX)
  • گیوتوس (Giottus)
  • بی سواپ (Biswap)

باوجوداینکه این دارایی توسط صرافی بایننس لیست نشده؛ اما امکان سواپ آن با BNB از طریق کیف پول متعلق به بایننس یعنی تراست والت وجود دارد. همچنین در پلتفرم دی جی فاینکس، امکان خرید SFM با بیت کوین و اتریوم را نیز خواهید داشت. برای تبدیل قیمت جفت‌ارز خود می‌توانید از مبدل موجود در صفحه‌ی Safemoon در کوین‌مارکت‌کپ استفاده کنید.

نکات امنیتی استفاده از پلتفرم های خارجی مبادله رمزارز

بسیاری از از پلتفرم‌های ذکرشده برای مبادله ارز سیف مون یا به‌طور کلی خرید ارز دیجیتال از همان ابتدا نیازمند احراز هویت یا KYC هستند. فرآیندی که سبب محدودیت فعالیت برای کاربران ایرانی می‌شود. البته برخی از آنها تا سقف مشخصی از ترید، چنین الزامی ندارند. تعداد معدودی مانند پنکیک سواپ نیز فعلا کاربران خود را ملزم به احراز هویت نکرده‌اند، همچنین بسیاری از صرافی‌های خارجی نیز به‌طورکلی آی‌پی‌های ایران را مسدود می‌کنند.

درهرصورت، توصیه می‌شود هنگام استفاده از صرافی‌های خارجی، حتما از ابزارهای تغییر IP یا همان فیلترشکن‌های IP ثابت یا VPS استفاده کنید. رعایت این نکته‌، در مورد همه‌ی انواع صرافی‌ها اعم از متمرکز و غیرمتمرکز و نیز کیف پول‌ها صادق است. حتی اگر آنها فعلا به کاربران ایرانی خدمات بدهند، سابقه نشان می‌دهد که احتمال تصمیم‌گیری‌های ناگهانی و مسدودسازی حساب کاربران ایرانی از سوی آنها وجود دارد.

امن ترین روش خرید ارز سیف مون

باوجوداینکه خرید ارز دیجیتال از صرافی‌های خارجی و حتی فعالیت در آنها به‌عنوان تریدر غیرممکن نیست، اما امن‌ترین روش خرید ارز دیجیتال و ترید برای کاربران مقیم ایران، صرافی‌های معتبر ایرانی هستند. صرافی والکس امکان خرید ده‌ها ارز دیجیتال شناخته‌شده و جدید را فراهم کرده است. احراز هویت سریع، کارمزدهای‌ اندک، ابزارهای معاملاتی متعدد و کیف پول اختصاصی از مهم‌ترین مزایای این صرافی هستند. این صرافی از معدود پلتفرم‌های ایرانی با امکان خرید پپه کوین و برخی دیگر از پروژه‌های جدید ارز دیجیتال است.

بهترین کیف پول ها برای نگهداری و مبادله سیف مون

کیف پول سیف مون

بهترین کیف پول برای نگهداری و استفاده از ارز سیف مون، توسط خود این پروژه تولید شده و Safemoon Wallet نام دارد. این کیف پول نرم‌افزاری دارای نسخه‌های‌اندروید، اکستنشن گوگل‌کروم و iOS است. علاوه بر این، کیف پول‌های زیر نیز از سواپ و معاملات این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند:

  • Metamask
  • TokenPocket
  • Assure Wallet
  • Coinhub
  • OKX Wallet
  • SimpleHold Wallet
  • TrustWallet
  • Coinbase Wallet

تراست والت و متامسک امکان ذخیره‌ی SFM را نیز فراهم کرده‌اند. ذخیره‌سازی این ارز دیجیتال روی کیف پول‌های سخت‌افزاری معروف مانند ترزور (Trezor)، لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) و لجر استکس (Ledger Stax) مسلما امن‌تر خواهد بود. سیف مون، خود یک کیف پول سخت‌افزاری به نام Hard-Wallet‌ نیز دارد که می‌تواند به همین منظور استفاده شود.

آینده احتمالی پروژه و ارز دیجیتال سیف مون

این ارز یکی از نوسانی‌ترین دارایی‌های دیجیتال در حال حاضر است. سابقه‌ی طرح شکایت علیه این پروژه و تیم توسعه‌ی نه‌چندان شناخته‌شده، ازجمله نقاط ضعف این دارایی هستند که سبب لزوم احتیاط هنگام سرمایه‌گذاری روی آن می‌شود. این موضوع را عدم حمایت صرافی‌های معروف، متمرکز مانند بایننس و کوین بیس از این دارایی نیز تایید می‌کند.

با‌این‌حال، مزایای ذاتی پروژه‌ و راه‌حل‌هایی که برای چالش‌های صنعت دیفای ارائه می‌دهد، نقاط قوت آن محسوب می‌شوند. هولدرهای این ارز دیجیتال، ارائه‌ی سود سالانه‌ی قابل‌توجه؛ اما واقعی و غیرتبلیغاتی و پاداش‌های ثابت را نیز دلایلی بر دوام و رشد قیمت این ارز در آینده می‌دانند.

وب‌سایت‌هایی مانند Cryptonews و Capital.com قیمت ارز سیف مون را در سال‌های آینده، صعودی پیش‌بینی می‌کنند. برخی از آنها احتمال رسیدن قیمت ورژن یک این رمزارز به یک سنت و ورژن دو آن به ۰٫۰۰۸ دلار تا سال ۲۰۳۰ را بعید نمی‌دانند. با‌این‌حال تقریبا همه‌ی تحلیل‌گران بر پرخطر بودن معاملات کوتاه‌مدت آن متوفق‌القول هستند. نظر شما در مورد سیف مون و پروژه‌های مشابه آن چیست؟ آیا حاضرید روی این دارایی سرمایه‌گذاری کنید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
coinmarketcap
از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا