ترید

Deposit چیست؟ معنی دپوزیت در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

برای استفاده از خدمات صرافی‌های رمزارز به‌خصوص اکسچنج‌های خارجی، باید با اصطلاحات ارز دیجیتال آشنا باشید. یکی از این اصطلاحات، سپرده یا شارژ حساب کاربری است که در بیشتر وب‌سایت‌های خارجی از آن را تحت عنوان Deposit‌ نام برده می‌شود. دپوزیت، یکی از خدمات ابتدایی هر صرافی است که بدون آن، امکان ترید و استفاده از سایر قابلیت‌ها مانند استیکینگ وجود ندارد. در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که deposit چیست، انواع آن را بررسی کرده و مراحل دپوزیت در چند پلتفرم شناخته‌شده را ارائه می‌کنیم.

بنابراین اگر قصد استفاده از صرافی‌های خارجی و حتی ایرانی را دارید، با ما همراه باشید تا با یکی از مفاهیم اصلی حوزه کریپتو آشنا شوید.

Deposit چیست و چه کاربردی دارد؟

مفهوم Deposit در صرافی

برای هرگونه فعالیت مالی مانند خرید رمزارز یا ترید در صرافی‌های ارز دیجیتال به شارژ اولیه‌ی حساب خود نیاز دارید. این عملیات، Deposit نام دارد. شارژ حساب می‌تواند با ارزهای فیات رایج مانند ریال و دلار یا کریپتوکارنسی انجام شود. البته عملیات واریز می‌تواند از سوی افراد دیگری که آدرس عمومی کیف پول شما را دارند یا خود صرافی نیز صورت گیرد. در حقیقت، دپوزیت، یکی از چهار روش انتقال دارایی یا ترنزکشن رمزارز، در کنار برداشت (Withdrawal)، ترید (Trade) و انتقال بین دو کیف پول با مالکیت یکسان (Transfer) به شمار می‌رود. در بسیاری از پلتفرم‌ها این بخش را تحت عنوان دریافت یا Receive هم می‌بینیم.

در نگاه اول، مفهوم Deposit در صرافی ارز دیجیتال با واریز سرمایه به حساب بانکی، شباهت دارد، اما در حقیقت، از سرمایه واریزی به صرافی ارز دیجیتال، اعم از ارز فیات یا کوین، تنها می‌توان برای استفاده از خدمات همان صرافی استفاده کرد. به‌عنوان مثال نمی‌توان با پول ذخیره‌شده در چنین حساب‌هایی به خرید اینترنتی پرداخت. تفاوت مهم دیگر، در مورد مالکیت دارایی واریزی است. با واریز کوین به صرافی‌، در واقع کلید خصوصی خود در بلاکچین را در اختیار آنها قرار می‌دهید. به‌این‌ترتیب، مدیریت و مالکیت کمتری روی دارایی خود خواهید داشت.

انواع Deposit چیست؟

بر خلاف تصور عموم، دپوزیت در صرافی ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • واریز مستقیم به آدرس کیف پول یا شارژ حساب ارز فیات که معمولا کارمزدی ندارد.
  • دریافت ارز دیجیتال در قالب ایردراپ
  • ارسال کریپتو در اثر فورک که معمولا بدون کارمزد است.
  • هدایا (Gift) یا پاداش (Reward) واریزی از سوی صرافی، بلاکچین‌ها، شرکت‌های شخص ثالث و غیره
  • واریز پاداش ماینینگ یا استخراج
  • واریز پاداش استیکینگ
  • واریز سود یا Income سرمایه سپرده شده در پلتفرم‌های دیفای به‌منظور تامین نقدینگی، وام‌دهی و غیره
  • سود (Realized Profit) حاصل از معاملات مارجین و فیوچرز

اگر می‌پرسید که تفاوت انواع Deposit چیست؟ باید به کارمزد هر یک از آنها اشاره کنیم. هر صرافی ارز دیجیتال، کارمزدی متفاوت برای انواع دپوزیت خود در نظر گرفته‌ است. اطلاع از میزان کارمزد آنها سبب مدیریت مالی بهتر سرمایه‌گذاری و به‌خصوص تخمین سود و زیان ترید می‌شود. مدت‌زمان پرداخت برخی از آنها مانند پاداش استیکینگ یا ماینینگ نیز بستگی به عوامل مختلفی مانند استخر یا نود انتخابی، قوانین پلتفرم، نوع حساب و میزان سرمایه‌گذاری اولیه‌ی شما دارد. برای اطلاع دقیق از هریک از این موارد باید وب‌سایت صرافی را پیش از واریز سپرده به دقت مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

تفاوت دپوزیت در انواع صرافی ارز دیجیتال

سپرده چیست؟

حتما می‌دانید که صرافی‌های رمزارز به دو نوع متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند. اما تفاوت آنها از نظر نحوه Deposit چیست؟ بسیاری از پلتفرم‌های متمرکز از واریز ارزهای فیات نیز پشتیبانی می‌کنند. اما به غیر از شرکت‌های ایرانی، تقریبا نمی‌توان پلتفرمی خارجی پیدا کرد که واریز ریالی نیز داشته باشد.

کاربرانی که از ایران قصد دارند در پلتفرم‌های خارجی مبادله‌ی رمزارز فعالیت کنند، باید دپوزیت اولیه‌ی خود را با واریز یکی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده توسط آن صرافی انجام دهند. بسیاری از آنها این کار را با خرید تتر از صرافی‌های ایرانی و انتقال آن به اکسچنج خارجی انجام می‌دهند. این فرآیند، خود نیاز به شارژ اولیه حساب ریالی در پلتفرم‌های ایرانی دارد.

حساب کاربری صرافی‌های متمرکز خارجی نیز معمولا از طریق روش‌های مانند پی پال، اپل پی، مستر کارت، ویزا کارت یا کارت‌های اعتباری با ارزهایی مانند دلار آمریکا، کانادا و استرالیا، یورو، ین، پوند و غیره قابل‌شارژ است. در مقابل صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز مانند یونی سواپ و پنکیک سواپ، کمتر از همتایان متمرکز خود مانند صرافی کوکوین، کوین بیس و بایننس، واریز ارز فیات دارند. بنابراین برای استفاده از خدمات آنها باید از ابتدا حساب خود را با کریپتوکارنسی شارژ کنید.

هدف از Deposit چیست؟

هدف از دپوزیت چیست

به‌طورکلی هدف از دپوزیت دارایی در صرافی ارز دیجیتال را به سه مورد زیر می‌توان خلاصه کرد:

  • ترید
  • کسب درآمد غیرفعال
  • سرمایه‌گذاری

منظور از کسب درآمد غیرفعال، اختصاص سرمایه به فعالیت‌هایی مانند ماینینگ، استیکینگ یا تامین نقدینگی استخرهای دیفای است. درصورتی‌که چنین قصدی دارید، باید صرافی‌ای را انتخاب کنید که بیشترین امکانات، استخرها، ادغام با برنامه‌های کاربردی یا dApp را داشته باشد و در نهایت، بهترین سود را به شما ارائه دهد. برخی صرافی‌ها معمولاً یک محدودیت حداقلی را برای دپوزیت اولیه تعیین می‌کنند. به‌عنوان مثال، حداقل میزان موجودی برای خرید کریپتو در کراکن، ۱۰ دلار است.

کاربران ارز دیجیتال، معمولاً کمتر از کیف پول صرافی خود برای سرمایه‌گذاری بلندمدت استفاده می‌کنند. آنها معمولاً کوین موردنظر را خریداری و سپس به کیف پول نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری غیرحضانتی خود منتقل می‌کنند. مفهوم Deposit در صرافی با والت‌های کریپتویی تفاوتی ندارد. در انتخاب دارایی موردنظر برای سرمایه‌گذاری باید به سود و زیان احتمالی آن در آینده از طریق بررسی شاخص‌هایی مانند سرعت گردش پول ارز و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال توجه کنید.

مراحل دپوزیت در صرافی ارز دیجیتال

اما روش شارژ حساب یا Deposit چیست؟ بسته به صرافی‌ای که برای فعالیت‌های کریپتویی خود انتخاب می‌کنید، مراحل سپرده‌گذاری می‌توانند متفاوت باشند. در ادامه مراحل دپوزیت کوین و ارز فیات را به‌طورکلی شرح می‌دهیم.

نحوه دیپوزیت کوین

دیپوزیت کوین

در این بخش، مراحل کلی دپوزیت کوین در پلتفرم‌های متمرکز مبادله رمزارز را شرح می‌دهیم که عبارتند از:

  1. افتتاح حساب در صرافی و در صورت نیاز، احراز هویت
  2. کلیک روی گزینه‌ی Wallet
  3. کلیک روی گزینه‌ی Deposit، Receive یا Fund
  4. انتخاب گزینه Coin یا Cryptocurrency
  5. انتخاب رمزارز موردنظر
  6. انتخاب Network مانند شبکه TRC20، و غیره
  7. کپی آدرس و وارد کردن آن در قسمت آدرس گیرنده (در اپلیکیشن یا صرافی مبدا)
دیپوزیت در والکس

در صرافی‌های ایرانی معمولا کلمات فارسی‌شده‌ی کیف پول، واریز، کوین یا ارز دیجیتال و شبکه انتقال را به جای کلمات Wallet، Deposit، Coin و Network می‌بینیم. توصیه می‌شود پیش از واریز کوین، درباره‌ی هریک از شبکه‌ها و استانداردهای ضرب و انتشار کریپتو مانند استاندارد ERC20 و کارمزدهایشان، اطلاعات کافی کسب کنید.

نحوه دپوزیت ارز فیات

واریز ارز فیات به صرافی

در این بخش، مراحل کلی واریز سپرده ارزی به صرافی‌های ارز دیجیتال را شرح می‌دهیم. این مراحل عبارتند از:

  1. افتتاح حساب در صرافی و در صورت نیاز، احراز هویت
  2. کلیک روی گزینه‌ی Wallet
  3. انتخاب گزینه‌ی Deposit یا Receive
  4. کلیک روی Cash یا Fiat
  5. انتخاب ارز موردنظر از لیست ارائه‌شده
  6. تعیین نحوه پرداخت مانند مستر کارت، کردیت کارت، انتقال بانکی و غیره
  7. افزودن اطلاعات لازم برای پرداخت مانند شماره کارت، Billing address و غیره
  8. افزودن مقدار و کلیک روی گزینه پرداخت

در صرافی‌های ایرانی باید شماره‌ی کارت بانکی خود را به همراه کد شبا وارد کنید. در این پلتفرم‌ها شاهد بخشی تحت عنوان واریز ریالی یا تومانی به جای Cash یا Fiat هستیم.

دپوزیت ناموفق و راه‌حل‌های آن

اما منظور از عدم موفقیت Deposit چیست؟ درحالی‌که واریز ارز فیات معمولا بدون مشکل انجام می‌شود، اما گاهی واریز کوین بیش از مدت زمان موردانتظار طول می‌کشد یا اساساً ناموفق خواهد بود. دلیل اصلی این موضوع، اشتباهاتی است که ممکن است هنگام دپوزیت انجام دهید. مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • انتخاب کوین اشتباه یا واریز کوین دیگر
  • انتخاب شبکه‌ی انتقال اشتباه در مورد کوین‌هایی که روی چند بلاکچین عرضه شده‌اند.
  • وارد کردن آدرس کیف پول اشتباه

در برخی مواقع نیز صرفاً شلوغی شبکه یا طول کشیدن تایید تراکنش از سوی نودهای اعتبارسنج دلیل تاخیر در واریز هستند. در این موارد، بهترین راهی که در پیش روی خود دارید، تماس با پشتیبانی صرافی است. آنها معمولا از شما هش تراکنش یا TX ID را درخواست کرده تا بتوانند وضعیت آن را در مرورگر بلاکچین بررسی کنند.

توجه: در صورت وارد کردن آدرس اشتباه هنگام دپوزیت، احتمال از بین رفتن دارایی بسیار زیاد است. بنابراین همیشه قبل از دپوزیت کوین، به دقت نام رمزارز و تطبیق شبکه مبدا/مقصد را بررسی کنید.

دپوزیت؛ مفهومی آشنا در دنیای کریپتو

مفهوم Deposit در صرافی ارز دیجیتال، یکی از اولین مفاهیمی است باید برای استفاده از خدمات این پلتفرم‌ها با آن آشنا باشید. فرآیندی که به‌طورکلی به شارژ حساب با کوین یا ارز فیات به طرق مختلف مانند واریز کارت بانکی، حساب‌های کریپتویی، دریافت پاداش و فعالیت‌هایی مانند استیکینگ می‌گویند. توصیه می‌شود هنگام انتخاب صرافی به پشتیبانی آن از ارزهای موردنظر برای شارژ حساب و نرخ کارمزدها توجه کنید.

آیا تابه‌حال هنگام دپوزیت کوین دچار مشکل شده‌اید؟ شما از چه ارزی برای شارژ حساب خود استفاده می‌کنید؟ تجربه‌ی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۴ / ۵. مجموع آرا: ۵

از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا